Merhaba,
GRAFİK KARTI VE YAVAŞLIK
Öncelikle konunun iyi anlaşılabilmesi için bu konuda kısa bir özet geçmek istiyorum. Bilgisayarlarda genelde işlemci üzerinde yüksek performansa sahip olmayan düşük enerji tüketen onboord ekran kartları ve harici bir ekran kartı olur. Tabiki sadece onboord veya sadece harici bir ekran kartıda olabilir. İşletim sisteminde bir program 3 boyutlu bir grafik oluşturmak istediğinizde işletim sistemi bu program için bulunan ekran kartlarından birini tanımlar ve grafik işlemleri o ekran kartı üzerinden yürür. Genelde ilk tanımlanan ekran kartı düşük enerji tüketimine sahip işlemci üzerindeki ekran kartıdır. Zamanla programda yoğun 3d kullanımına bağlı olarak işletim sistemi yüksek performanslı ekran kartını tanımlar. Aşağıda belirteceğim gibi kullanıcıda buna müdahele edebilir.
Stasteel programını ilk kurup çalıştırdığınızda genelde işlemci üzerindeki ekran kartı devreye girdiği için ki sizin işlemcinizdede mevcut büyük modellerde yavaşlık yaşamanız normal. Ancak yeni nesil bir işlemcideki ekran kartıda normal modellerde rahatlıkla işinizi görecektir. Ancak buradada bizim dışımızda durumlar olabiliyor. Örnek olarak 12. 13. nesil intel işlemcilerde opengl grafik işlemlerinde sürücüden kaynaklı olarak anormal bir yavşlık mecuttu ancak son güncelleme ile intel bu sorunu çözdü. Bu linkten intel için sürücüleri güncellerseniz bu tipte bir sorun varsa düzelecektir. Ancak çok büyük modellerde yine yetersiz kalması muhtemel. Intel® Driver & Support Assistant
Dahili ve Harici ekran kartları arasında geçiş yapın (sordum.net) Bu linkteki gibi stasteel için Arc 750 ekran kartını tanımlarsanız program 3d işlemlerde işlemci yerine bu ekran kartını kullanacaktır. 3060 Ti eşdeğeri bir ekran kartındada hiç bir modelde grafik olarak bir sorun yaşamazsınız. Aynı şekilde sürücülerin güncel olması önerilir.
Özetle stasteel için Arc 750 ekran kartını seçtiğinizde hiç bir sorun yaşayacağınızı sanmıyor. Ancak hala sorun devam ediyorsa bizi ararsanız uzaktan bağlantıyla soruna bakarız. Evde kullandığım 3060 ekran kartında bu zaman kadar hiç bir modelde grafik açıdan bir sorun ve yavaşmama görmedim.
HAFIZA KULLANIMI
Hafıza kullanım miktarını daha iyi anlamanız için yine kısa bir özet geçmek istiyorum. Mevcut durumda stasteel programı bilgisayardaki her bir çekirdek için ayrı bir hafıza bölümü oluşturur. Yani çok çekirdeklerle işlem yapılan durumlarda her bir çekirdek için ramdan ayrıca bir bölüm tahsis edilir. Bu nedenle çok çekirdeğe sahip bilgisayarlarda program boştayken veya aynı model üzerinde daha fazla hafıza kullanımı görürsünüz.
Örnek olarak program ilk açıldığında her bir çekirdek için 100 mb ayrıldığında 4 çekirdek için 400 mb. 20 çekirdek için 2000mb hafız kullanımı görürsünüz. 14700 k işlemcide (14730k işlemciyi internette bulamadım ) 24 adet çekirdek var bu yüzden ilk açılışta ve çok çekirdek kullanılan işelmlerde normale göre daha fazla hafıza kullanımı görebilisiniz.
Diğer bir konuda programın işletim sisteminden aldığı hafıza ile kullandığı hafıza aynı şey değildir. Örneğin program 2000mb hafızayı işletim sisteminden talep edip almış ancak bunun sadece az bir kısmını kullanıyor olabilir. Program kullanmadığı hafızayı hemen her zaman geri iade etmez. Yoğun bir analiz durumunda programın elinde fazladan kullanmadığı hafızayı işletim sistemine geri iade edebilir ancak sonradan tekrar hafıza gerekecek ve geri alacaktır. Bu şekilde al ver döngüsü ise programda yavaşlığa neden olacaktır.
Daha iyi anlamanız için stasteel son güncel durumdayken Ctrl+Alt+C tuşlarına basın bu durumda program kullanmadığı hafızanın tümünü işletim sistemine iade edecektir. O zaman 1250 mb hafızanın 300-400 mb a düştüğünüz görebilirsiniz. Yani program gerçekte 400 mb hafıza kullanıyor ancak sonraki işelmler için 800 mb hafızayı elinde hazır tutuyor.
Tabiki bunun gibi çekirdek sayısı işletim sisteminde hafıza kullanımının artması gibi durumlara göre bu otomatik olarak ayarlanır. Başka bir program yüksek hafıza kullanıp bilgisayarı dar boğaza sokarsa program daha agresif şekilde hafızayı geri iade edecektir.
Meraklıları için bu sayfa incelenebilir. Fundamentals of garbage collection - .NET | Microsoft Learn